دکتر پاکدل در کارگاه آموزشی روان شناسی سیاسی:
دانشجو باید روان شناس باشد و از همه مبناهای سیاسی آگاه.
به گزارش روابط عمومی انجمن علمی دانشجویی مشاوره، در راستای نام گذاری سال 1394 به نام دولت و ملت، همدلی و هم زبانی، به همت این انجمن کارگاه روان شناسی سیاسی با رویکرد قرآن و نهج البلاغه با سخنرانی دکتر محمدعلی پاکدل و حضور مسئولین و دانشجومعلمان در سالن آمفی تئاتر پردیس شهیدان پاک نژاد برگزار شد.
دکتر پاکدل در ابتدای سخنان خود در تعریف روان شناسی سیاسی گفت: این علم میان رشته ای موضوعات اجتماعی را بررسی می کند که جنبه سیاسی پیدا کرده است، مثلا در باب شخصیت، انسان سیاستمدار شخصیتی دارد که ما می توانیم آن را تحلیل کنیم.
این استاد دانشگاه با تاکید بر انتخاب مبنای صحیح در تحلیل شخصیت افراد، نهج البلاغه امام علی علیه السلام را دربردارنده همه مبناهای روان شناسی شخصیت دانست و افزود: امام در حکمت453می فرماید زبیر پیوسته با ما بود، تا این که فرزند شومش عبدالله رشد کرد و به جایی رسید؛ زبیر سیزده سال در خانه حضرت زهرا سلام الله علیها نسبت به حقی که ضایع شده بود، معترض بود و سرانجام همین زبیر مغرض و مبارز می شود.
وی افزود: شخصیتی که در اسلام در کنار پیامبر و اهل بیت علیهم السلام شکل گرفته است، تحت تاثیر پسر، کارهایی انجام می دهد که عاقبت شر می شود، این همان روان شناسی سیاسی است.
دکتر پاکدل در بیان مصداق غربی روان شناسی سیاسی گفت: از یک مهندس آلمانی می پرسند یک انسان چقدر می ارزد؟ می گوید: چهل مارک، که اگر گران حساب کنیم صد هزار تومان می شود، یعنی این انسان تشکیل شده از مقداری آب، کلسیم، آهن و... که این رقم درمی آید؛ از درون این جامعه با این طرز تفکر هیتلر و موسولینی بیرون می آید که شصت میلیون انسان را نابود می کند، آن هم انسان اروپایی، نه انسان مسلمان!
این تحلیلگر مسائل سیاسی افکار عمومی و بازی های سیاسی را از دیگر موارد مطرح در روان شناسی سیاسی عنوان و خاطر نشان کرد: در داستان برادران حضرت یوسف که در قرآن آمده، اجماع و هم فکری آن ها برای در چاه انداختن یعنی افکار عمومی و این که از پدر اجازه بگیرند با آن ها بازی کند، بازی سیاسی است، تعدد حزب اشکال ندارد اما نباید به سمت بازی سیاسی برود، نمونه های آن را در کشور، منطقه و جهان با نام دموکراسی، نظام لیبرال و دمو(مردم) می بینیم.
دکتر پاکدل ضمن بیان این که "شایعه" مسئله ای اجتماعی است که جنبه سیاسی پیدا می کند، افزود: جریان حکایتی است که به عنوان مثال روزنامه ها و رسانه ها نقل می کنند که «امام زاده یعقوب را ،گرگ سر مناره درید»، بعد که تحلیل می کنیم می بینیم: 1- امام زاده نبود و پیغمبرزاده بود 2-یعقوب نبود و یوسف بود 3-سرمناره نبود و ته چاه بود 4-کل این تحلیل غلط است، اصلا گرگ حضرت یوسف را نخورد!
این محقق حوزه و دانشگاه، هویت، آزادی رای و رای آزادی را نیز از مسائل این علم عنوان و تصریح کرد: نتایج انتخابات صد سال آینده آمریکا در صورت تداوم نظام حاکم آن مشخص است؛ بروکهارد در کتاب مرگ غرب و هربرت مارکوزه در کتاب انسان تک ساحتی می گوید انسان فقط به یک جنبه علم تکیه کرده است، دانشمند آلمانی مارتین هایدگر در کتاب خود با عنوان "وارستگی" می گوید: غرب امروز، ما را به عالمی می برد که دیگر عالم نیست که ما در فرهنگ اسلامی به آن هپروت می گوییم، یعنی شخصیت ها هر چه زشت تر و کریه تر، بهتر.
وی افزود: یانوش گلواتسکی در سال 1991 نمایش نامه ای به نام چهار خواهر نوشته و می گوید فرهنگ شوروی که نابود شد، آمریکا نیز به وسیله سه عامل فرهنگ بلاهت آمیز، تروریزم و اقتصاد ویران شده در حال نابودی است.
دکتر پاکدل در خصوص "دموکراسی" اظهار داشت: یک دموکراسی این است که پیامبر در ماه پایانی عمر خویش از مردم می خواهند اگر حقی بر گردن ایشان دارند، طلب نمایند و حتی حاضر می شوند شلاق بخورند و دموکراسی دیگر هم این است که هیتلر در جنگ جهانی دوم به چهار قدرت دیگر می گوید شما همه جا را مستعمره کرده اید یا به من هم بدهید یا خودم به زور می گیرم خب چه کسی ضربه خورد؟ ملت ها با عنوان آزادی و دموکراسی!
دکتر پاکدل افزود: آزادی هم مطلق نیست، حضرت یوسف می گوید من حاضرم زندان بروم اما تسلیم خواست همسر فرعون نشوم، هر آزادی هم خوب نیست، میکروب در بدن انسان گسترش دارد خوب است؟!
وی در بخش پایانی سخنانش "فتنه" را از مسائل مهم اجتماعی برشمرد و در خصوص بیان امیرالمومنین برای در امان ماندن از فتنه ها گفت: حضرت می فرمایند هنگام فتنه هم چون بچه شتر باش، که نه بتوانند سوارت بشوند و نه بتوانند شیرت را بدوشند، یعنی ای دانشجو ،بچه مسلمان روان شناس باش و از همه مبناهای سیاسی آگاه، آقای مسیحی می گوید من سیصد بار نهج البلاغه را خوانده ام و هر بار به نکته ای جدید رسیده ام.