در راستای تبادل نظر و خردجمعی بین مسئولین و دانشجومعلمان:
برگزاری سومین جلسه شورای تعامل
به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی دانشگاه فرهنگیان یزد , شب گذشته مورخ 93/10/15سومین جلسه شورای تعامل با حضور ریاست و مسئولین و نمایندگان، دبیران انجمن ها و کانون ها در سالن کنفرانس پردیس برگزار شد.این جلسه که از ساعت 18 الی 21 به طول انجامید در یک فضای دوستانه و صمیمی مسئولین پردیس به انتقادات و پیشنهادت دانشجومعلمان در زمینه مسایل آموزشی و پژوهشی گوش فرا داده ، سپس به بحث و تبادل نظر پیرامون آن پرداختند.
در ابتدای جلسه دکتر رضایی ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق (ع) با اشاره به فرم های نظرسنجی اینترنتی آخر ترم در مورد اساتید گفت :نظرخواهی از دانشجومعلمان به عنوان مخاطب و مصرف کننده آموزشی یک الزام سازمانی است و مراجعه به نظر شما برای تصمیم گیری موردنظر ماست. بنابراین دوست داریم خردمندانه در برنامه ریزی های آموزشی و پژوهشی مشارکت کنید. همچنین ما هم نظرسنجی از اساتید بابت وضعیت دانشجومعلمان داریم.
سرپرست پردیس شهیدان پاکنژاد افزود : کلیه مسائل حوزه آموزش و پژوهش را به نقد بکشید و با نظرات و پیشنهادات سازنده خود ما را در امور پردیس یاری نمائید.نقاط قوت و ضعف اساتید مستدل بگویید یا بنویسید تا در جهت اصلاح آن گام برداریم.تلاش کردیم تا اساتید خوب را جذب کنیم و از 84 استادی که داریم اغلب دکتری و دانشجوی دکتری هستند.
وی تصریح کرد: همانطور که رفتار و اخلاق مدرسان ، امری است که دانشجومعلمان به صورت آگاهانه از آن برای آینده تدریس خود ، الگو می گیرند و هویت خودشان را با این الگوها می سازند لذا سعی کردیم معلمان را برای شما انتخاب کنیم که صبور ، عاقل ، متدین و اهل ابتکار و اهل اقدام ، مهربان ، حلیم ، شجاع و مودب باشند و درد دیگران در آنها باشد.لذا شما هم باید به روشی عمل کنید که در کنار دانش ،تفکر و اخلاق و رفتار هم بیاموزید.باید برای دانشجو معلم بودن در محیط دانشگاه تلاش کنید. انتظار به جایی است که از شما خواسته شود خوب درس بخوانید و با معدل خوب درسها را بگذرانید.آزمون جامع زنگ خطری است برای شما و الان هم که بحث اصلی ، تعهد خدمت معلمان است.
دکتر رضایی در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد : کارورزی را جدی بگیرید چون درس خواندن ، برای آوردن رتبه های خوب محور کار شماست. در ایام امتحانات می توانید جهت کارورزی به مدارس نروید ولی بعدا جبران کنید. در رابطه با برنامه ریزی کلاس ها ، طبق بخشنامه سازمان مرکزی کلاسها پنج روز هفته از شنبه تا چهارشنبه باید بسته شود.
رییس شورای فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان یزد در بخش پایانی سخنان خود در رابطه با ایستادن کارشناس مسئول آموزش در کریدور و تذکر به دانشجویان افزود: با نظر بنده، آقای غنی یک مدت این کار را رها کرد ولی دیدیم یک ربع یا بیست دقیقه از هر زنگ گذشته ، هنوز دانشجویان مثل لشکر تیرخورده به کلاس می روند. ما به شما احترام می گذاریم شما باید به قوانین و مقررات احترام بگذارید و گرنه اقدام سلبی می کنیم.
در ادامه هریک از نمایندگان کانون ها و انجمن ها و نشریات دانشجویی در رابطه با مسایل فرهنگی و اجتماعی پیشنهاداتی و انتقاداتی مطرح نمودند که مسئولین پردیس به این موارد پاسخ دادند.
پیشنهادات و انتقادات مطرح شده توسط هریک از دانشجومعلمان ( منتقل شده از طرف تمام دانشجویان برای انتقال در شورای تعامل ) :
- آقای یاسر حیدری ( نماینده رشته علوم تربیتی )
الف- کارورزی ایام فرجه و تعطیلی بین دو ترم هم باید قابل جبران باشد.
ب- تدرس کامپیوتر آقایان ؟؟؟ و ؟؟؟؟ (دروس اصلی) مطلوب نبود چیزی یاد نگرفتیم.
ج-اردوهای دانشجویی بیشتر شود.
- آقای حسینی ( دبیر انجمن مشاوره)
الف- کارگاه های روزهای یکشنبه را به کانون ها و انجمن ها واگذار کنید.
ب- برنامه ریزی کارگاه های روز یکشنبه در طول یک ترم به این صورت باشد :
( 4 جلسه به مسئولین استانی و کشوری +4 جلسه+4 جلسه + 4 جلسه)
متناسب با موضوعات موردنیاز دانشجویان، بطوریکه 4 گواهی فرهنگی آموزشی به دانشجویان داده شود.
- آقای نیکونژاد ( دبیر کانون قرآن و عترت )
الف-کلاس آقای ؟؟؟ که استاد موظف هم هستند اصلا مفید نیست وقت گذرانی است.
ب-برخی دروس در ساعات آخر بسیار ضعیف و خسته عمل می کنند هم استاد مشکل دارد و هم دانشجو
( آقای ؟؟؟ در روش تدریس ریاضی ضعیف عمل کرده اند در مقایسه با استاد ؟؟؟ )
ج-در صورت امکان مدارس کارورزی دانشجویان در ترم دوم جابجا شود.
د- بعضی از اساتید روش تدریس قدیمی دارند ( مثل استاد ؟؟؟ )
ه- درس بررسی کتب را یا در متن برنامه یا در کلاس های فوق برنامه بگنجانید.
- آقای زارع رشکوئیه ( شورای صنفی)
الف-اساتید باید فوت کوزه گری را یاد بدهند.
ب- برخی از اساتید توهین می کنند ما را بچه تلقی می کنند.
ج- بررسی کتب خیلی لازم است یک فکری کنید.
- آقای میردهقان ( دبیر کانون بینش مطهر)
الف- برنامه درسی روزی 6 ساعت بیشتر جواب نمی دهد.
ب- فضا اجاره کنید.
- آقای ساردوئی ( دبیر کانون هلال احمر )
الف- چرا معاونت آموزشی تاکنون قبل از این جلسه ، جلسه نقد و تحلیل برنامه های آموزشی و پژوهشی را ندارد.
ب- چرا حوزه معاونت آموزشی نظارت ضعیفی بر برنامه های آموزشی حوزه فرهنگی ندارد.
ج- تصمیم داریم سال آینده همایش کشوری پژوهش را با کمک هلال احمر داشته باشیم شما هم کمک کنید
د- در غیبت های موجه، هوای فعالان فرهنگی را بیشتر داشته باشید.
- آقای شهسواری ( شورای صنفی)
الف- چرا به اساتیدی که دانشجویان رضایت ندارند درس می دهید به خصوص افرادی که اخلاق ندارند.
ب-کارورزی در ایام فرجه جبران شود اشکال نداشته باشد.
ج- استاد فقط کتاب را ملاک قرار ندهد.
ه-امتحانات درسی یکسان هماهنگ نکنید بهتر است.
ی- نظرات دانشجویان را به اساتید انتقال ندهید.
- آقای رنجبر ( شورای صنفی)
الف- برنامه امتحانات پایان ترم دوم در خرداد ماه با رمضان تداخل نداشته باشد.
- آقایان کاظمی ،حسینی ،خلیلی ، ساردوئی
الف- جهت برقراری نظم و انضباط در ورود و خروج دانشجویان اولین و بهترین شیوه توجیه کردن اساتید است که دانشجو را با تاخیر راه ندهند.
- آقای میرجلیلی ( نماینده کلاس )
الف- اساتید این پردیس با توجه به تربیت معلم بودن باید به مراتب سطح بالاتری نسبت به اساتید دانشگاههای دیگر داشته باشند. سرفصل های دروس این دانشگاه هم باید کاملا متفاوت باشد.
- آقای مجتبی خلیلی ( دبیر کانون مهارت معلمی)
الف- اساتید کتب پیام نور را که خیلی عمق ندارد معرفی نکنند.
ب-اساتید گاهی کل کلاس را به کنفرانس دادن دانشجو اختصاص می دهند که خوب نیست.
ج- چه لزومی دارد که اساتید کتب مورد تدریس خود را هماهنگ می کنند و سوالات آنها هم هماهنگ است؟؟
د-امکانات ورزشی مطلوب نیست.
ه- بعد از هر ترم مجال داده شود که دانشجویان کتب تدریس شده را نقد و تحلیل کنند.
ی- در مورد پوشش برخی از دانشجویان باید تذکر جدی داده شود.
- آقای شرافت ( نماینده رشته علوم تربیتی )
الف- چرا اساتید هنر، اینقدر برای دانشجو هزینه ایجاد می کنند.
ب- بعد از حذف کردن درس برخی اساتید اجازه حضور ما را در کلاس نمی دهند.چرا ؟
ج- صندلی برخی کلاس ها نامناسب است.
د-مجهز کردن کلاسها به برد هوشمند
ط-بار علمی برخی از اساتید ضعیف است و منش و سلوک معلمی ندارند.
ظ- برخی از مسئولین برخوردهای خوبی با دانشجو ندارند.
ه-ساعت کلاس عصرها را تا ساعت 8 بعدازظهر نبندید چون کارایی ندارد.
ی- سبک نشستن دانشجویان در کلاسها به شکل U باشد بهتر است.
- آقای علی اصغر شریفی ( دبیر کانون معلم پژوهنده )
الف- چرا قبل از نظرخواهی از دانشجویان برنامه کلاس را می بندید؟
ب- برخی از اساتید حفظ محوری کار می کنند و مهارت های معلمی را یاد نمی دهند.
ج- کارگاه یکشنبه ها را بیشتر به سمت آموزش و پژوهش هدایت کنند
ه- عمل گرا باشیم تا حرف گرا.
ی- اساتید اگر سوالات امتحانی را هماهنگ می کنند همگی آنها سئولات کنترل نمایند تا دانشجویانشان با مشکلی مواجه نشوند.