دانشگاه فرهنگیان یزد برگزار کرد:
مراسم نکوداشت یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم در ایران و هشتادمین سالگرد تاسیس آن در استان یزد
به گزارش روابط عمومی مدیریت امور پردیس های استان یزد؛ مراسم نکوداشت یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم در ایران و هشتادمین سالگرد تاسیس آن در استان یزد، صبح روز دوشنبه مورخ 97/10/10 در محل سالن آمفی تئاتر پردیس شهیدان پاک نژاد یزد برگزار گردید.
این مراسم که با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن معزالدینی امام جمعه موقت یزد، دکتر آزادی مدیرکل نشر و اطلاع رسانی پژوهش دانشگاه فرهنگیان، دکتر دانافر مدیرکل آموزش و پرورش استان، مسئولین نهادها و سازمان های استان، تعدادی از چهره های ماندگارتربیت معلم استان، اساتید پیشکسوت، اعضای هیئت علمی، پژوهشگران برتر، مسئولین ادارات آموزش و پرورش استان و دانشجو معلمان انجام گرفت، تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی آغازگر این مجلس بود. سپس کلیپ سال روز ورود مقام معظم رهبری به یزد(12دی) پخش شد.
در ادامه این مراسم دکتر منصور دهقان منشادی، مدیر امور پردیس های استان یزد، ضمن تشکر و خیرمقدم و تبریک به حضار، با اشاره به برکات مراکز تربیت معلم گفت: راه نجات جامعه، تربیت معلمان شایسته ای است که مسیر صحیح آن از طریق دانشگاه فرهنگیان میسر است.
منصور دهقان منشادی افزود: ماموریت دانشگاه فرهنگیان یا دانشگاه تربیت معلم مشخص است و آن تامین نیروی انسانی توانمند برای آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه این دانشگاه کارکرد تربیتی ممتازی دارد و متمایز از سایر دانشگاه هاست، افزود: برای توسعه دانشگاه فرهنگیان همه باید پای کار باشند، امروز این مساله تکلیف ملی است.
دهقان منشادی خاطر نشان کرد: برای اعتلای ترییت معلم باید همه تلاش کنند زیرا تربیت معلمان شایسته نیازمند جامعه شایسته ای است.
وی ادامه داد:دانشگاه فرهنگیان یزد در مسیر خطیر تربیت دانشجو معلمان، نیازمند همراهی تمام پیشکسوتان مراکز تربیت معلم است.
در ادامه پس از پخش کلیپ شهدا، دکتر دانافر مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد با بیان اینکه رسالت دانشگاه فرهنگیان بسیار حساس است، گفت: به نظر می رسد ایجاد تحول در نظام تربیت معلم باید پیش نیاز تحقق هر نوع تحولی در نظام آموزشی جامعه باشد.
عباسعلی دانافر افزود: دانشگاه فرهنگیان نخست با انجام اصلاحات در تربیت معلم می تواند گام های اساسی را در ایجاد تحول در نظام آموزشی بردارد. بدون ایجاد تغییر در این دانشگاه به هیچ وجه نمی توان امیدوار به تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشیم.
وی تصریح کرد: این دانشگاه به عنوان مجموعه علمی می تواند با استفاده از توان علمی و پژوهشی خود و استفاده از تجربه استادان برجسته بیش از پیش نقش ارزنده ای در تحقق سند داشته باشد.
دانافر مهمترین رویکرد سند تحول را تغییر نظام آموزشی به یک نهاد اجتماعی عنوان کرد و افزود: نظام آموزشی کنونی فقط به رشد ذهنی دانش آموزان توجه دارد، باید شکل گیری شخصیت دانش آموزان در ابعاد گوناگون مورد توجه باشد.
سپس کلیپ استاد ادریسی از اساتید پیشکسوت تربیت معلم و پژوهشگر برتر کشوری به نمایش درآمد.
پس از آن حجت الاسلام محمدحسن معزالدینی امام جمعه موقت یزد، در آیین یک صدمین سال تأسیس مراکز تربیت معلم در ایران و هشتادمین سال تأسیس آن در یزد افزود: آنچه در سیستم ناکارآمد آموزش در حوزه های علمیه، آموزش پرورش و دانشگاه ها روی آن تمرکز شده خواندن عبارات، الفاظ و حفظ کردن فرمول است.
وی اظهار داشت: در چنین سیستمی معلم در کلاس درس عبارت را برای دانش آموزان تکرار می کند، او باید بداند این آموزش ها مرئی است، در چنین کلاس هایی دانش آموزان مطالبی را به صورت ذهنی و نامرئی از معلم خود الگوبرداری می کنند.
وی با تاکید بر اینکه دانش آموزان از خلق و خوی معلم خود نیز تاثیر می پذیرند، افزود: اگر معلم در کلاس درس رفتار شایسته ای انجام دهد، دانش آموزان هم همان کار را انجام می دهند و یا بر عکس، بنابراین معلمان الگوی دانش آموزان هستند.
معزالدینی خاطر نشان کرد: آنچه در تربیت معلم مهم است، این است که نیروهایی تربیت شوند که گوهره آدمیت را به منصه ظهور برساند و به آثار نامرئی در آموزش و پرورش توجه داشته باشند.
امام جمعه موقت یزد اضافه کرد: تربیت و معلم دومقوله بسیار ظریف و مهمی است که از اهمیت زیادی برخوردار است.
استاد حوزه علمیه یزد ادامه داد: باید انسان هایی دارای عقلانیت و خردورز تربیت کنیم نه مانند دنیای صنعتی که انسانی را مفید می داند که مولد پول باشد.
در ادامه این مراسم دکتر یدالله آزادی، مدیرکل نشر و اطلاع رسانی پژوهش دانشگاه فرهنگیان در آیین یک صدمین سال تأسیس مراکز تربیت معلم در ایران و هشتادمین سال تأسیس آن در یزد افزود: دانشگاه فرهنگیان دروازه ی ورود تحول در آموزش و پرورش است.
وی گفت: دانشگاهی خوب است که اولویت کار خود را تولید علم بومی، ترویج و مهارت قرار دهد و نباید فقط دانش محور باشد، زیرا دانش با منش و مدرک با ادراک ارزش دارد. تحقیق فقط نوشتن مقاله نیست، بلکه باید علم را تولید و آن را به کار ببریم.
مدیرکل نشر و اطلاع رسانی پژوهش دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: برای داشتن جامعه ای موفق بایستی به نهاد خانواده، معلم، اسوه و الگو توجه کرد نه اسطوره، زیرا آن را نمی شناسیم و فقط تقلید می کنیم.
وی با بیان اینکه برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت سه وظیفه اساسی بر عهده داریم، تأکید کرد: نظام تعلیم و تربیتی ماندگار و مفید خواهد بود که به « کی» ، « چی » و برای « کی» پاسخ دهد؟
آزادی خاطرنشان کرد: وظیفه دانشگاه ها، تربیت و آموزش انسان های فرهیخته است تا خروجی مدرسه و دانشگاه خام نباشد.
مدیرکل نشر و اطلاع رسانی پژوهش دانشگاه فرهنگیان با اشاره به تاریخچه مراکز تربیت معلم در ایران افزود: اگر نظام آموزش و پرورش ما به دنبال تحول در جامعه است، دانشگاه فرهنگیان دروازه تحول آن است که بایستی به آن توجه کنیم.
وی اضافه کرد: سه سال آینده 320 هزار معلم در کشور بازنشسته خواهند شد، برای جایگزینی آن ها باید جذب دانشجو در مراکز و پردیس های دانشگاه فرهنگیان افزایش یاید.
آزادی از این دانشگاه به عنوان مؤثرترین دانشگاه کشور یاد کرد و افزود: این دانشگاه تاریخ انقضاء نخواهد داشت تا زمانی که ایران نیاز به علم و معلم دارد، فعال خواهد بود.
مدیرکل نشر و اطلاع رسانی پژوهش دانشگاه فرهنگیان در ادامه خطاب به دانشجو معلمان یادآور شد: اگر می خواهیم مخاطب پسند باشیم باید احساس شادکامی در مخاطب، احساس امنیت و رضایت در خود به وجود آوریم.
وی اظهار داشت: اگر حرف می زنیم، درست صحبت کنیم، علمی بگوییم و دیگر احساسی گفتن بس است.
این مسئول با بیان اینکه معلمی عشق است، گفت: باید به پیشکسوتان تعلیم و تربیت احترام گذاشت و از تجربه آن ها استفاده کرد.
وی از برگزاری همزمان مراسم یاد شده در سه استان دیگر امروز خبر داد و یادآور شد: مراسم ملی یک صدمین سال تأسیس مراکز تربیت معلم در ایران اسفندماه سال 97 برگزار می شود و از هر استان یک نفر به نمایندگی از استان خود در این مراسم حضور پیدا خواهد کرد.
وی از پیشکسوتان تعلیم و تربیت استان ها خواست، اگر خاطره و دل نوشته ای درزمینهٔ تربیت معلم دارند به مراکز استان ها تحویل دهند تا در کتابی که قرار است، تهیه شود به چاپ برسد.
مدیرکل نشر و اطلاع رسانی پژوهش دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: یزد، شهرت بین المللی دارد، قنات، قنوت و قناعت از ویژگی ها ی خاص مردمان این دیار است، یزدی ها، مردمانی اخلاق مدار و اهل تعامل هستند.
همچنین در این آیین ضمن رونمایی از تمبر و کتاب 80 سال تربیت معلم در استان یزد، سه نمایشگاه شهدای معلم یزد، سیر تکاملی فنّاوری آموزشی از گذشته تا حال و اسناد تربیت معلم در حاشیه آن به نمایش درآمد و گروه موسیقی سنتی راز به هنر نمایی پرداختند.
در پایان آیین یادشده با اهدا تندیس هایی به رسم یادبود از پیشکسوتان و مدیران سابق تربیت معلم نیز تقدیر به عمل آمد.
شایان ذکر است در لابلای برنامه چند کلیپ از مصاحبه با مدیران سابق و پیشکسوتان تربیت معلم استان و معرفی مراکز استان و کلیپ شهدا پخش شد.